Gry karciane

 


     Gry, w których używa się kart. Prawdopodobnie były już znane w Chinach przed X wiekiem. Powstały na skutek przeniesienia na papier notacji używanej w czasie gry w kości. Niektóre karty wywodzą się także z chińskich papierowych pieniędzy. Chińską kartę, uważaną za najstarszy egzemplarz, znaleziono w 1905 roku w chińskim Turkiestanie. Karta ta, będąca odpowiednikiem „Czerwonego kwiatu” we współczesnej talii chińskiej, pochodzi prawdopodobnie z XI wieku. Do Europy karty trafiły około XIV w. i zostały spopularyzowane po rozpowszechnieniu się druku wynalezionego przez Johannesa Gutenberga. Już w 1329 roku, za papieża Jana XXII, synod w Würzburgu wydał zakaz uprawiania hazardu, w tym gry w karty, w kości, szachy i w kule.

     Podstawowy podział przebiega między grami tradycyjnymi i kolekcjonerskimi grami karcianymi. 


 

Collectible Card Game

 


     Karcianki kolekcjonerskie określane jako CCG (collectible card game) lub TCG (trading card game), wywodzą się od popularnych w USA kart kolekcjonerskich ze sportowcami.

     Pomysł narodził się w głowie nauczyciela matematyki Richarda Garfielda, który w wolnych chwilach opracowywał dla własnej satysfakcji gry, które zazwyczaj lądowały w jego szufladzie. Pewnego dnia Garfield udał się do małej firmy Wizard of The Coast ze swoim najnowszym projektem gry planszowej "RoboRally". Pomysł spodobał się, jednak mikroskopijny budżet wydawnictwa nie był w stanie udźwignąć przedsięwzięcia. Garfielda poproszono o opracowanie gry, którą można by wydać małym nakładem finansowym. Kilka miesięcy później matematyk zgłosił się z pierwszym szkicem gry karcianej "Magic: The Gathering". Nikt wtedy w Wizard of The Coast nie spodziewał się, że powstaje nowa grupa gier.

     Istnieją karcianki oparte o oryginalne pomysły, jak i wykorzystanie filmów, książek, gier komputerowych czy systemów rpg. Wybór jest olbrzymi.

     Gracze korzystają z osobistych, stopniowo rozbudowywanych przez siebie talii kart. Koncepcji budowy talii jest wiele, a odpowiedni dobór kart ma decydujące znaczenie w rozgrywce. Gracze zdobywają nowe karty zakupując tak zwane "startery" (gotowa do gry talia lub kilkadziesiąt dobranych kart, z których można złożyć talię), „boostery” (mały zestaw losowo dobranych kart, zawierający od 8 do 15 kart), a także wymieniając się między sobą.

     W karciankach takich ważność kart zależy od częstości ich występowania. Mamy więc: commony (karty powszechne, zwyczajne), uncommony (karty nadzwyczajne, wyjątkowe, unikatowe) i rare (karty rzadkie). W niektórych karciankach występują specjalne, błyszczące wersje kart, zwane foil. Niektóre karcianki mają też, dość rzadkie karty promocyjne, dołączane do czasopism lub rozdawane na turniejach.

     Spisy kart biorę ze strony http://karcianki.pl/, tu też można znaleźć więcej informacji o karciankach.


The Lord of the Rings Wars TCG


 

Living Card Game

 


     Karcianki LCG (living card game) wprowadziła firma Fantasy Flight Games. W paczce kart LCG zestaw kart jest zawsze taki sam - wiadomo dokładnie co się kupuje. Zestaw karcianki LCG składa się z:
- zestawu podstawowego (Core Set) - zapewnia wszystko, czego potrzeba do kompletnej i samodzielnej gry, każdy zestaw podstawowy zapewnia rozgrywkę dla co najmniej dwóch graczy;
- specjalnych rozszerzeń (Deluxe Expansion) - wprowadzają nowe frakcje lub zasady;
- zestawów dodatkowych kart (Pack) - rozszerzają możliwości tworzonych talii, wchodzą one w skład tematycznie grupujących je rozszerzeń po 6 paczek z różnymi zestawami kart.

     Karcianki LCG nie mają rzadkich lub promocyjnych kart.


Władca Pierścieni: Gra karciana


 

Pozostałe

 


     Rozgrywka odbywa się na kartach, ewentualnie z pomocą żetonów czy kostek.


13 duchów

51. Stan

Blood Bowl: Menedżer drużyny

Fantasy

Goblins: Epic Death

Gody

Gra o tron HBO

Heroes of Might and Magic V

Hobbit: Gra karciana

Space Hulk: Anioł Śmierci

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

Wyprawa

Zaginione Dziedzictwo

Zombeasts

Zombiaki II: Atak na Moskwę!


 

Czasopisma

 

Gozoku Inferno


Copyright Sergeant AdOw © 2014-2020 - Wszelkie prawa zastrzeżone. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów tylko za moją wyraźną zgodą.          www.fantastyka-86.pl